Jak mówi stare powiedzenie "trening czyni mistrza" - każdą teorię trzeba przećwiczyć. Dlatego wracam do tematu o rodzajach liczb (LINK do teorii) i przekazuję kilka zadań.

Oczywiście zadania są z podręczników, które Wam ostatnio pokazywałam.

Uwaga!
Dla celów ćwiczeniowych znak "/" będzie zastępował kreskę ułamkową.

Zadanie 1.

Która z poniższych liczb jest liczbą całkowitą:

a) 147679/8687
b) 8687/147679

Do rozwiązania tego zadania niezbędny będzie kalkulator. Wystarczy licznik podzielić przez mianownik i przypomnieć sobie definicje, o których ostatnio pisałam. Wyniki wyliczeń są następujące:
a) 17
b) 0,06
co oznacza, że liczbą całkowitą w zadaniu nr 1 jest liczba z punktu a.

Zadanie 2. 

Która z podanych liczb jest wymierna?

a) √125/10
b) √99/9

Do rozwiązania tego zadania niezbędna jest znajomość definicji liczb wymiernych i niewymiernych, którą znajdziecie TUTAJ. Jeśli wiemy już, które liczby są wymierne sprawdzamy po kolei ile wynosi każda z podanych liczb. 
a) √125 to w przybliżeniu 11,18 a po podzieleniu przez 10 daje w przybliżeniu 1,12
b) √99 to w przybliżeniu 9,95 a po podzieleniu przez 9 daje w przybliżeniu 1,11 
Zarówno liczba a i b nie jest przedstawiona w postaci ułamka zwykłego, bo licznik obu ułamków nie jest liczbą całkowitą, co oznacza, że żadna z liczb nie jest wymierna.

Zadanie 3.

Czy wskazany zbiór liczbowy jest nieskończony?

a) zbiór liczb naturalnych parzystych
b) zbiór liczb całkowitych spełniających warunek 1024 < k < 10300

Tutaj oczywiście wystarczy logicznie pomyśleć posiłkując się definicjami. 
a) TAK - liczb naturalnych parzystych jest nieskończenie wiele, ponieważ ten zbiór ciągnie się do nieskończoności
b) NIE - ten zbiór jest skończony, ponieważ ma określone granice, czyli wszystkie liczby większe od 1024
i mniejsze od 10300